Saturday, February 25, 2012

Legit Ignorantia Non Excusat



Terasa baru sahaja selesai menamatkan asasi undang-undang, baru mengaduh kerana kaki tersadung ketika terkejar-kejar semasa Program Mesra Siswa untuk pelajar baru, baru sahaja senyum dalam gambar untuk kad matrik yang hanya digantung di leher apabila nampak kelibat pakcik Jaga, dan baru sahaja berpeluh-peluh membuat pembentangan tentang pencerobohan NATO di Yugoslavia.

Akhirnya 6 semester untuk ijazah pengajian undang-undang telah tamat dan alhamdulillah saya lulus semua subjek. Tahniah juga untuk kawan-kawan yang lain dan InsyaAllah akan menyambung 2 semester lagi untuk Ijazah Profesional atau LLB dan seterusnya 9 bulan latihan dalam kamar atau Chambering. Panjang kan perjalanan tetapi terasa sebentar sangat.




                          hari pertama di UiTM Shah Alam. Comot dan comel semuanya.haha


Saya agak gentar juga katanya LLB ini menggerunkan. Belajar terlalu banyak subjek dalam masa 2 semester, susah nak mati, tertekan nak gila, dan macam-macam lagi. Tetapi saya hanya berharap yang saya masih mempunyai masa untuk menimba ilmu di luar kelas selain dapat membaca sejuta lagi buku yang saya mahu baca. Oh, itu belum lagi buku yang mahu diulang baca!


Perjalanan ini seronok ini kerana saya belajar banyak perkara samada di dalam atau luar kelas dan semakin banyak belajar, semakin saya merasakan yang banyak lagi yang saya perlu belajar.
Terima kasih buat  semua pensyarah yang telah mengajar, memberi nasihat dan memahami, rakan-rakan dan ibu bapa yang selalu mendoakan.

Saya suka belajar undang-undang cuma kadangkala bosan dengan sistem pembelajaran yang agak rigid dan terkejar-kejar. Terlalu banyak yang harus dipelajari dalam masa yang singkat. Wah, itu belum lagi LLB yang katanya ada 10 subjek dalam satu semester!! Kerana itu saya berdoa supaya Tuhan menguatkan semangat dan mengurniakan kesabaran untuk kami terus berjuang, bersilat dan bertaekwondo dengan cabaran yang akan kami tempuhi ini.

Dan cuti hanya tinggal beberapa hari lagi (sobb sobb)


                             


                                                     hari-hari terakhir di semester 6 

0 comments: