Saturday, May 4, 2013


* Cerpen ini diinspirasikan dari buku cerpen Etgar Keret, Drebar Bas Yang Nak Jadi Tuhan.
Dia seorang gadis yang tak pernah bercinta pun. Yang dia tahu cinta itu maki hamun, jerit, pukul dan sepak terajang kerana dia lihat ayahnya mecintai ibunya dengan sebegitu. Ibunya, Puan Lily  seorang perempuan yang jelita tetapi sekarang ibunya kelihatan seperti buruh kasar. Namun ibunya tetap melayan ayahnya macam raja. Menyokong ayahnya tatkala saudara mara mengutuk sikap baran ayahnya dan juga menyediakan Salmon Lox, makanan kegemaran ayah pada setiap hari Jumaat. Ayah akan sendawa di meja makan dengan perut terkeluar dari seluar dan ibunya akan tersenyum. Apabila ibu jatuh sakit, ayah akan meninggikan suara dan menyuruh ibu berhenti jadi emosional dan lemah.

Suatu hari seorang lelaki, Alfred datang dalam hidupnya. Alfred kata dia sangat manis dan baik. Alfred mahu memandang matanya yang indah selama-lamanya. Dia bingung kerana baginya cinta bukanlah begitu. Dia baru ditampar ayahnya kerana mahu keluar ke kedai membeli tuala wanita. Baginya itu baru kasih sayang. Ayah sayang dia dan risaukan keselamatannya. Kerana itu dia perlu ditampar. Akhirnya dia menolak Alfed secara baik dan Alfred pun pergi dengan hati yang kecewa.

Dia terus hidup dalam rumah yang dihuni ibu dan bapanya sehingga dia berumur 27 tahun. Ayah naik berang kerana ayah tidak mahu menyimpan andartu yang menghabiskan beras. Ayah mengahwinkannya dengan lelaki gemuk yang kerjanya makan sahaja. Dia sering sesak nafas apabila suaminya yang gemuk memeluknya. Suaminya melayan dia dengan baik tetapi dia tidak puas hati kerana baginya kasih sayang bukanlah begitu. Ayahnya patut mengajar suaminya cara hidup berkeluarga. Dia tidak tahan lagi dan pada suatu malam yang dingin, suaminya sesak nafas kerana tercekik tulang ikan yang keras, dia menekan ulu hati suaminya dan menepuk badan belakang dengan kuat tetapi suaminya masih sesak nafas. Dia bingung dan tidak sanggup melihat suaminya menderita.

Lalu dia pun mengambil bantal kecil dan menekup muka suaminya dengan sungguh-sungguh. Suaminya meronta-ronta dan akhirnya kaku. Dia puas. Baginya begitulah kasih sayang yang sejati.

Wednesday, December 26, 2012

Hell-oh Hell-oh Bee (LLB)

I don't write much recently and I do not blame my hectic life for this because a friend once said, "You do not find excuse if you have the will."

Time flies so fast. I remember creating this blog when I was 17 and now I am 23! I have witnessed the phenomena when blogging was not a trend and favor and now everyone wants to blog mainly to make money. Boring.

I feel the urge to write because I love this blog and at least I want to paint little memories in here.
Well, back then I was just an innocent prelaw student from UiTM and now look at me, soon to graduate, big fat honky lad! owh and not to mention the countless sin and I have committed. bahaha. OK orang melayu said jangan buka pekung di dada. Sudahla tu!

So much things have happened but I would like to emphasize on my degree life. People come and go and so am I.
Now is the 6th day of my freedom! I mean temporary freedom. My degree life has officially ends and now I am preparing for the very final examination.

I think I can cherished my final week but God was testing me. I do not intend to explain in depth but well, life is never easy to enter the heaven, isn't it? Underneath it all, I enjoy the last few days and manage to say ' I love you' to many friends.

We manage to practice the policy of crying inside the surau or with your selendang covering your face.
We are now well-versed of friend who can be trusted and who is not.  
We learn how to be silence and win
We can do works really fast, especially clerical works. ahem
We can got a big 'E' and 'F' from Tuan Lee Chong Fook, the legend of criminal law.

and I know I will be missing my cubicle, friends, lecturers, gerai Pak Mat and Mydin.
Tuan Lee!!!
They call the real lawyer to grill us..Mr Suresh paling cool!
My firmates - Azweena & Associates

Goodluck for final examination! Keep the eyebags!:P

Monday, August 13, 2012

When the Cheese meet Belachan under Tudung Saji!

     I went to KL Alternative Book Fest (KLAB) on my study week and I never regret it. The fantastic alternative book feast for bibliophile or anyone who loves book is the place i knew Emily Fister, a friendly and pretty Canadian. Atikah and I were delighted to know Emily since she was standing in front one of the booth and the banner says 'Against S114A Evidence Act'! Well the issue here is not S114A but we were interested to know more from a Mat Salleh who is concern about our law.

      She is doing intern ship in Malaysia for International Centre for Journalism (ICJ) and we chit chatted for almost half an hour and it feels like we have known each other forever! Hah and later she wanted to interview me because she is interested in Tudung or Hijab as it were pronounce then. Ahem. I try my best to answer her questions in email since we could not meet and snap picture of myself wearing various fashion of tudung. Her blog is cool and she name it Emalaysia since the posting were all about about her travel experience in Malaysia. She gained so much insight of our country and one of it where she went to Cameron Highland and the local Imam gave them Quran. Pretty much of other good things experience by Emily despite of the pervert guy offering them lap dance or following them from behind. Umm.

        I really hope we can meet Emily before she went back to Canada. So, here is her posting with my pictures in it. Ahem. and I love her writing style!! Portmanteau afficianado: Emalaysia!! Do visit Emily's blog by clicking here.


KLoset: Hijab fashion with Hannan

It’s 7:29 p.m. at KLCC Park. The city is filled with hunger and anticipation as Malays sit patiently with their take-away containers, eyeing the towering Maxis clock.
7:30 p.m. 
Let the feast begin.
Ramadan in Malaysia is equivalent to the lingering, contagious feeling of Christmas in Canada. There’s a certain joy that overcomes Kuala Lumpur as dusk hits – night markets blossom, mosques erupt into song, and friends chat late into the night.
Starting on August 19th, the week-long celebration of Hari Raya marks the end of fasting. Before heading off to Singapore (for an encore. Love it or hate it, I think I cleansed my KL lungs) and Thailand, I’m hoping to get a taste of the festivities with some of the great Muslim friends we’ve made here.
One of these friends is also quite the fashionista.

Hannan gives the camera some tudung ‘tude
I first met Hannan when I was working the KL Alternative Book Fair back in June. A bubbly student in her final year of an Honors Bachelor of Law at Universiti Teknologi MARA in Shah Alam, Hannan was kind enough to talk tudung (Malay for hijab) fashion. Even though we couldn’t meet up in person, she snapped a couple webcam pics of her own style – a frenzy of patterns paired with classic black.
What is the significance of the hijab to you and when did you first start wearing it? 
I started wearing hijab when I was 13 years old. At the age of 13, I wore hijab because my mother told me to do so since she said it is compulsory for female Muslims. But when I grew older and gained more knowledge, I realized female Muslims have to wear hijab not just because it is compulsory, it is to protect our dignity and from the evil intention of men. Islam really protects the women, as we were told to cover our body except our hand and face. The cloth must be loose. Islam appreciates the female very much and we are special. Covering ourselves save us from many bad things. When I wear hijab, I feel safer and more confident and it does help me to improve my attitude.
Is there a uniquely Malaysian way of wearing the hijab? 
Malaysians have many fashions of wearing the hijab. Sometimes I feel like calling it an evolution because I enjoyed watching the fashions evolved and the markets changed according to it. But in a serious note, it is acceptable as long as it met the Islamic guideline I’ve mentioned in the first question.
Yuna is a very edgy Malay pop star. How do you think she (or other stars) rocks the hijab?
Yuna has her own fashion and as long as her style is according to the Islamic guideline, she can rock it! I also love to mention Wardina Safiyyah, Dian Pelangi and Hana Tajima as the stars that look beautiful in their own fashions and [are] icons to other female Muslims.

Malay pop star Yuna reinvents tudung fashion and makes huge impressions on American record execs
What are you looking forward to most this Ramadan? 
I love Ramadan because it is a month full of blessing. Any good deeds we’ve done will be rewarded more than in other months. I look forward to making more good deeds and I hope I can really fast. It means that to not only restrain myself from eating and drinking, but also from any evil thought, jealousy, hatred, bad mouthing people and other bad attitudes. Ramadan is also a month of love and this is the time where we will strengthen the bonding with family and friends. It means to help each other and love boundlessly. Besides, if we can really work hard to achieve the real target in Ramadan, which it to purify ourselves, the day of celebration after Ramadan (or ‘Hari Raya Aidilfitri’) will be very meaningful and fun!

Selamat Hari Raya!
The next couple weeks are going to be, as the eloquent Jay & ‘Ye might say… “cray.” With work winding down and travels on the horizon, I’m going to try and write up a few things before taking off to Bangkok on the 24th. It’s our last official week in KL until we head home… and is it ever bittersweet.
Last night, we ordered Canadian Pizza (which only exists in Southeast Asia. It’s pizza, but it sure as heck ain’t Canadian. Unless you count specialities like “Greek” or “Tandoori Chicken” ‘zas to be of a Canadian nature) to enjoy the irony, but we’ve still got much more to feast our eyes on here (*ahem* elephant adventures and Full Moon partying).
Until the next update… here’s a list of procrastinated ends and odds:

Saturday, July 28, 2012

Lex Legum Baccalaureus


Seorang pensyarah  mengatakan sebegitu di hari pertama kami memulakan pengajian sebagai seorang pelajar LLB. Sebelum ini saya pernah menulis tentang pra LLB di sini dan kali ini tentang post LLB pula.

Saya tidak nafikan LLB memang mencabar. Anda harus menyediakan diri dari segi mental, fizikal dan juga kewangan. Paling penting jangan pernah jauh dari Tuhan. LLB memang diciptakan untuk menekan pelajar. Kerja bertimbun-timbun, perlu belajar hingga 9 subjek dan kelas hingga waktu malam. Mungkin mahu mengaplikasikan prinsip 'pressure makes diamond'.  Mungkin. Tekanan kerja dan subjek yang susah bertujuan untuk membentuk pelajar cemerlang dan berkualiti.

Biasalah kalau dah dinamakan manusia, ada pasang surutnya. Kadangkala kita berasa gembira dan mahu melompat-lompat di atas meja kerja dan kadangkala kita berasa terlalu bengang dan mahu membaling semua buku dan balik tidur!

Sampaikan ketika terlalu letih menyiapkan kerja yang bertimbun, saya pernah  bermimpi yang seorang lelaki akan datang melamar saya dengan menaiki kuda belang.
'Katakanlah HN kau mahu menikahi aku. Aku punya kuda dan duit dan rumah. Aku boleh berikan kau seberapa banyak coklat yang kau mahukan.' Marilah, marilah.
Dan tiba-tiba saya terjaga. Perempuan bukan diciptakan untuk hidup dalam kebergantungan. Berhenti berangan sekarang, HN.

Paling tidak pun, saya bermimpi seorang jutawan tua yang dah mati tiba-tiba mewasiatkan pada saya harta berjumlah bilion dolar dan saya bertangis-tangisan mengucapkan selamat tinggal kepada rakan LLB kerana mahu berhenti belajar. Sudah terlalu kaya, kan. Tak perlu la susah-susah lagi.

Tertidur di hadapan komputer riba itu perkara biasa dan tidur pada pukul 2 3 pagi itu juga biasa malah ada kerja yang memerlukan kita untuk berjaga sepanjang malam. Kalau ada kekasih,mungkin juga dia akan lari meninggalkan saya sebelum mengamuk dahulu kerana tidak punya banyak masa untuknya. Mujur keluarga saya amat memahami.

Seorang senior pernah mengatakan yang LLB is the time when your friendship will blossomed.
Ya, saya akui. Kami menangis bersama ketika membuat tugasan yang sukar. Gagal ujian itu sudah menjadi biasa. Menangis dan ketawa bersama. 4 tahun berkawan pun tak akan dapat pengalaman sebegini. Gagal ujian dan dimarahi pensyarah pun masih boleh ketawa lagi. That is how you handle pressure. Terpulang pada diri masing-masing. Paling penting, jangan pernah lupa berdoa minta kekuatan dan kebijaksanaan dari Tuhan.

Macam-macam yang boleh dipelajari kalau kita benar-benar orang yang berakal. Ketika inilah kita belajar untuk menegur dan menerima teguran dengan berhikmah, mengawal marah dan saling menyokong satu sama lain. 

Tinggal lagi satu semester sebelum menempuh dunia yang lebih mencabar. Kalian doakanlah kami terus tabah dan ikhlas menuntut ilmu, ya:)

                                             kawan sekelas yang gila-gila dan 'cheerful'!

Friday, June 29, 2012

sempena undang-undang jenayah I

Jangan menangis, sayangku.

jantan itu sudah kubunuh.
dia tak cukup dengan satu kemaluannya.
benda sial itu sudah kucampakkan ke tengah jalan.
persetan segala kesabaran aku dan janji manis kau,bajingan
aku sudah tolong menghantarkan kau ke neraka.

anak-anakku, tolong jangan bertangis-tangisan.
bergembiralah sialan itu bukan lagi gangguan.
dalam pakaian oren, aku tersenyum di hadapan tali maut.

aku bukan gila.

aku hanya sayu
tidak lagi dapat menyusukan Poona
dan memandikan enam yang lain.

*puisi ini diinspirasikan dari sebuah kes dalam tahun 60an dimana seorang perempuan dihukum gantung kerana membunuh suaminya. Hanya inspirasi. Bukan 100% kisah benar.

Monday, May 28, 2012

Perempuan Nan Bercinta

Saya menuju ke pesta buku juga walaupun dengan seribu rintangan. Makan pun tak sempat dan hanya diisi biskut Tiger dan air mineral.Orang memang ramai.Belum lagi yang tersentuhlah,tergesellah, terpijak kakilah.Semuanya cukup menguji kesabaran seorang gadis yang sensitif macam saya. Luckily, my short and small figure give me advantage to slip in the crowd easily with minimal touching.ehem

Berjanji pada diri sendiri untuk tidak membeli selain dari yang disenaraikan, saya terus mencari buku-buku idaman. Sedang asyik membelek buku Perempuan Nan Bercinta, saya menangkap bayangan seseorang melalui  ekor mata. eh, Faisal Tehrani lah! Ah,moleklah ni. Boleh minta tandatangan terus. Siap merangka-rangka soalan yang mahu ditanyakan..Err lebih-lagi tentang perkembangan pengharaman buku beliau iaitu Sebongkah Batu di Kuala Berang dan macam-macam lagi lah.

Dengan muka tebal, saya terkedek-kedek mengikut FT dari belakang. Siap tawaf booth ITBM 2 3 kali jugalah sebelum mampu menegur FT ini.
Akhirnya, saya memberi salam dan berbasa-basi. Terjengket-jengket mahu mengintai apa yang ditulis FT dalam buku saya itu tetapi tidak kesampaian kerana FT menandatangani buku di atas rak buku yang lebih tinggi dari saya. Lucu. Sudahlah tidak dapat bergambar kerana telefon bimbit yang berkamera sedang dibaiki pula.

FT - "Hannan, kita pernah jumpa kan sebelum ni?"
Saya - Err ya, pernah..(eh 2 tahun yang lepas tu!)
FT - Ya, saya ingat nama Hannan ni..

Sebenarnya nak tanya apa yang membuatkan dia ingat tetapi kerana keseganan yang amat, saya tersenyum sahaja. Tak mahu dilihat tergedik-gedik pula. Sudahlah soalan-soalan yang dirangka dalam kepala tadi semuanya entah kemana. Paling menyesal tak dapat tanya 'please name one of your favourite book and i'll look for it now' dan 'what have u done to go against JAKIM for banning your book?". Tetapi yang ditanya lain pula. Apa ni!

saya- "buku ini tentang apa?"
FT jawab dan senyum, "I dont want to spoil" 

Dan sedikit hampa kerana tak dapat tandatangan FT untuk Ketupat Cinta. Bila buku dah dapat, FT sudah hilang.

Baru membaca suku dari buku. Mengasyikkan jika menghayati betul-betul perdebatan antara Tengku Idora dan Dr Ali Taqi. Sesuai untuk perempuan dan lelaki yang tidak memahami siapa anda di sisi Islam.

Hey, I don't want to spoil too. Tunggu habis baca dahulu lah baru kita boleh bercerita dengan lebih lanjut lagi:)

Sila tonton video ini untuk mengenali siapa FT dan Perempuan Nan Bercinta

Thursday, May 17, 2012

Aku mengenali dia di dunia yang lagi satu

    Aku mengenali dia di dunia yang lagi satu. Saat matahari terbenam pertama kali di bulan Mac, aku  mulai teringat-ingat wajahnya yang tenang. Pandaknya yang tidak begitu rapi, ketawanya yang tiba-tiba pecah, rambutnya yang hitam ikal dan bibirnya yang licin. Suatu perasaan yang luar biasa hingga kamu lupa bagaimana kehidupan kamu sebelum ini tanpa dia. Entah berapa banyak masak dihabiskan untuk berdua-duaan di dalam sepasang matanya. Kau pun tahu, kata-kata tidak pernah cukup untuk mengungkap perasaan dan kau pun tahu kau tidak memerlukan sebab untuk jatuh cinta.

    Pada suatu hari, masih menyaksikan mentari yang sama, dia meninggalkan aku sendiri tanpa berkata apa-apa. Dia langsung tidak peduli dengan jeritan dan tangisanku. Aku merayu-rayu pada dia bagai orang yang kurang siuman. Aku menarik-narik lengan bajunya tetapi dia masih mahu pergi. Aku memukul-mukul dadanya yang bidang tapi dia masih begitu. Jadi bisu.

     Setiap kali dia muncul dalam maya dan sedar, aku memujuk-mujuknya supaya membenarkan aku kembali ke dalam sepasang matanya. Dia tidak melawan namun sepasang matanya masih begitu. Kosong. Sepasang mata yang tidak lagi menembak apa-apa perasaan dari hatinya. Aku mencampakkan loket ungu pemberiannya ke dalam lautan di timur. Kerana kesedihan yang amat, aku terus lari ke bahagian bumi yang paling dalam. Aku menyumpah-nyumpahnya dalam setiap waktu yang aku ada. Mengapa Tuhan membuatkannya begitu jatuh cinta dan sekarang jatuh sakit yang menenatkan.
Pada suatu hari ketika aku cuba memecahkan kaca bingkai gambarnya dengan tanganku, ibu hampir menamparku dan mengheretku ke rumah ibunya.

    “ Nah, jika kau tidak dapat membunuhnya, bunuhlah ibunya! Mereka punyai darah yang sama!”
Ah, ibunya juga begitu. Punyai sepasang mata yang kini kosong dan menyakitkan hati. Anehnya, perempuan itu hanya tersenyum ikhlas dan berkata,  

“Zanjabila, dia cuma pergi berperang dengan dirinya yang lagi satu.”

    Aku terdiam dan tiba-tiba air mata tidak lagi menitis ke cawan kopi seperti selalu. Tanda sepi. Aku tidak lagi memaki hamun sesiapa yang bercinta di hadapanku. Aku tidak lagi cuba mencarinya di dunia yang lagi satu. Aku tidak jadi mengoyakkan suratnya. Aku mulai malu dan pada Tuhan kerana terus melupakan Dia, pemilik cinta yang memberikan aku rasa sehebat itu.

Dan pada malam itu aku bermimpi berpegangan tangan dengannya di syurga.