Tuesday, August 2, 2011

menyahrasa IV - Sebenarnya bukan Nabi Yusuf a.s

Semalam.

Semalam mungkin aku bermimpi lagi dan kali ini aku mungkin telah bermimpi berjumpa lelaki sekacak Nabi Yusuf a.s.

Ya, Nabi Yusuf yang Kau jadikan lebih indah dari purnama dan bermimpi bulan dan bintang sujud padanya.

Aku gumam Surah Yusuf perlahan-lahan tetapi hanya sampai ayat yang ketiga.

kerana aku hanya menghafal sampai situ. Ustazah kata amalkan selalu untuk meringankan jodoh (hi hi hi)

Ya lah, aku mungkin bertemu lelaki yang sangat kacak kerana apabila bangun tidur, jari telunjuk dan jari hantuku sakit-sakit.

Aku membelek-belek kedua jariku yang tembam dan rupanya ada luka!

Oh, jadi benarlah sangkaanku!

Aku baca lagi surah Yusuf sambil tergedik-gedik melipat selimut.

“Oi, anak dara! Mata tu pandang ke bawah semasa mengupas bawang!” Herdik Mak Cik dari mana entah.



Aku terkejut dan merasa sakit!

Aduh, jariku terhiris lagi!

Sempat lagi berfikir, mungkin ini petanda amalanku membaca Surah Yusuf telah makbul!

Sudah 3 hari mengupas bawang dan 3 hari berturut-turut itulah jariku terhiris pisau!



“Oi budak gila!” Herdik lagi Mak Cik entah dari mana.


pesanan penulis- baca ayat Al-Quran perlu ikhlas kerana Tuhan.


*gambar diambil dari sini

0 comments: