Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan 10 tahun yang lalu


Awak, tahu tak tiba-tiba saya teringat peristiwa yang terjadi lebih 10 tahun dahulu. Ya, kerana Tuhan mahu saya memikirkan buat renungan.
Berlaku di dalam bulan Ramadhan juga tetapi ketika itu budak perempuan itu baru berusia 9 tahun. Dia teruja melihat ramai orang sibuk menyiapkan juadah berbuka dan menghampiri seorang perempuan yang sedang menggaul ulam-ulaman dengan nasi putih.
Hidangan ini dipanggil Nasi Lemuni. Bagus untuk awet muda dan perempuan yang baru lepas bersalin. Awak boleh Google sebelum saya merepek lebih jauh.

Budak perempuan : Nak tolong gaul, boleh?

Perempuan yang sedang menggaul : Tak boleh.

Budak perempuan : Kenapa?

Perempuan yang sedang menggaul : Takut orang geli nak makan.

Dan budak perempuan itu pergi ke ruang tamu untuk bermain anak patungnya.


* Awak, tahu tak yang budak itu langsung tidak merasa tersinggung, apatah lagi hampa. Tetapi selepas 10 tahun, dia membesar menjadi seorang gadis dan tiba-tiba rasa itu datang. Adakah patut perempuan itu mengatakan sebegitu pada seorang budak yang ikhlas mahu membantu? Ah, begitu dangkalnya pemikiran manusia. Apa guna jadi dewasa jika buta mata hati. Boleh jadi jika budak itu yang menggaul, Nasi Lemuni akan jadi lebih sedap ke
rana kanak-kanak mempunyai hati yang suci, lebih tulus kerana
tiada dosa.


Situasi Sekarang -

Saya sedang menggaulkan Mayonese dan telur rebus untuk dijadikan inti Sandwich. Putra
datang menyibuk, menyelit di sebelah saya.

Putra : Kak, nak tolong kacau, boleh?

Saya : Boleh, tapi basuh tangan dulu tau!


*Sebenarnya saya sedikit keberatan untuk beri Putra menggaul bukan kerana geli tetapi takut tumpah! haha.

gambar diambil dari Bing!! Selamat berpuasa!:)


pesanan penulis - wahai manusia, ingat yang kita dahulu pun pernah jadi kanak-kanak yang 'menggelikan' !! hehe

1 comments:

- abdul hadi abdul muti - said...

siapakah perempuan itu? huhu